Veel kinderen worden verleid tot aanschaf ‘wannahaves’ door advertenties op smartphone
We kennen het allemaal; de voortdurende stroom advertenties op onze smartphone. Telkens weer die hippe sneakers die voorbijkomen terwijl je aan het scrollen bent of dat mooie jack waarop je 10% korting krijgt als je de naam van de influencer noemt bij je aankoop. Ruim 80% van de ondervraagde kinderen geeft aan dat ze het moeilijk vinden om die verleiding te weerstaan. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Wijzer in geldzaken bij de start van de Week van het geld met als thema ‘Bedwing de bling’. De week wordt geopend door Hare Majesteit Koningin Máxima, erevoorzitter van het platform Wijzer in geldzaken. Ze doet dit samen met Sigrid Kaag, minister van Financiën en Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht.
Bedwing de bling
Centraal in deze week staat de verleiding van advertenties op sociale media en games. Ook wordt ingegaan op de invloed die influencers hebben op het koopgedrag van kinderen. 71% van de ondervraagde basisschoolleerlingen tussen de 8 en 12 jaar geeft aan dat ze soms tot vaak producten willen hebben omdat een bekend persoon of een influencer het aanbeveelt. Bijna een kwart (23%) zegt vaak spijt te hebben van een aankoop. Uit het onderzoek blijkt tevens dat kinderen soms bepaalde producten kopen omdat leeftijdsgenootjes het ook hebben. Ouders merken dat kinderen via hun telefoon worden verleid tot het uitgeven van geld. Toch maakt slechts 43% van de ouders afspraken over aankopen in apps en games.
Door kinderen vanaf de basisschool al financiële vaardigheden aan te leren zoals sparen, plannen en omgaan met verleidingen worden ze voorbereid op een toekomst waarin zij verstandige financiële keuzes kunnen maken.
Mbo-studenten
Niet alleen voor kinderen is het lastig om de verleidingen die binnenkomen via advertenties op hun smartphone te weerstaan. Ook jongvolwassenen (18-25 jaar) hebben moeite met het weerstaan van verleidingen. Uit onderzoek blijkt dat 30% van deze groep het lastig vindt om zich te wapenen tegen de neiging om impulsaankopen te doen; dit blijkt online meer het geval te zijn dan in een fysieke winkel. Maar liefst 83% heeft weleens spijt van recente aankopen. Sinds 2022 richt de Week van het geld zich ook op mbo-studenten. De gastlessen Hoe word ik rijk en Beleggen en speculeren worden ook dit jaar weer aangeboden. Het aanbod is uitgebreid met nieuwe onderwerpen zoals de gastles die door medewerkers van de belastingdienst worden gegeven met als titel Laat geen geld liggen. Uit eerder onderzoek bleek dat 42% van de mbo-studenten geen belastingaangifte doet, waardoor ze belastingteruggave mislopen. Tijdens het afsluitende evenement van radiozender FunX op vrijdag 31 maart in Tivoli Vredenburg gaan jongeren, experts en beleidsmakers in gesprek over geldzaken.
Onderzoeken
Het onderzoek onder basisschoolleerlingen (8-12 jaar) en hun ouders is uitgevoerd door onderzoeksbureau CHOICE. Het onderzoek onder jongvolwassen (18-25 jaar) is uitgevoerd door Motivaction. Het onderzoek onder mbo-studenten is in 2022 uitgevoerd door onderzoeksbureau DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Alle onderzoeken zijn uitgevoerd in opdracht van Wijzer in geldzaken.