Duizenden docenten bezochten Wijzer in geldzaken op de NOT 2023
Van dinsdag 24 t/m zaterdag 28 januari was Wijzer in geldzaken aanwezig met een stand op de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) die plaatsvond in de Jaarbeurs in Utrecht. De NOT is het grootste vakevent voor professionals in onder andere het primair en voortgezet onderwijs. De stand stond deze editie volledig in het teken van ‘Bedwing de bling’, het thema van de Week van het geld van dit jaar.
Het thema ‘Bedwing de bling’ gaat over financiële verleidingen (‘bling’) waar kinderen mee te maken krijgen en over de vraag hoe hiermee om te gaan. Want wat lonkt en blinkt er toch een hoop voor onze jeugd. Influencers prijzen de mooiste wannahaves aan, in games draait alles om het kopen van upgrades en vrienden showen op de app hun nieuwste sneakers.
Is verleiding dan iets nieuws?
Zeker niet. Op de oudhollandse tegeltjes vind je hier ook allerlei wijsheden over (‘Wie het kleine niet eert…’). Met ‘Bedwing de bling’ steken we deze tegelwijsheden in een nieuw jasje. Want het is prima om soms aan een verleiding toe te geven - geld is immers een middel om je dromen te verwezenlijken - zolang je maar weet wanneer je de bling moet bedwingen om niet in financiële problemen te komen.
Unieke ‘Bedwing de bling’ experience
Op de stand van Wijzer in geldzaken konden docenten onze ‘Bedwing de bling’ experience beleven. Een unieke hologrambeleving waarmee je letterlijk in de belevingswereld van kinderen wordt getrokken. Hierdoor kregen docenten een inkijkje met welke financiële verleidingen kinderen allemaal te maken krijgen. Thema’s waren onder andere:
- Reclame: Kinderen zien dagelijks talloze reclames. Sommigen zijn ook verhuld, bijvoorbeeld in de vorm van product placement in films of tv-programma’s. Bovendien komen reclames steeds directer en vaker op kinderen af via de smartphone.
- Influencer marketing: Kinderen kijken op tegen idolen, zoals influencers. Op Youtube en socials prijzen talloze bekende influencers allerlei gadgets aan.
- In-game advertising: kinderen houden van gamen via de apps op hun telefoon of op de game console. Games verleiden kinderen vaak om kleine microtransacties te doen: het kopen van upgrades en skins, lootboxen of om een nieuw level van het spel te bereiken.
- Peer influence: Ook spelen vriendjes een belangrijke rol. Zien ze hun vriendjes met toffe sneakers, de nieuwste iPhone of nieuwe kleding; dan is het voor kinderen erg verleidelijk om dit ook te willen.
Enthousiaste reacties van bezoekers
In totaal bezochten meer dan 2300 docenten onze ‘Bedwing de bling’ experience. De reacties waren erg enthousiast. Voor velen was het een eyeopener dat kinderen dagelijks al zoveel worden blootgesteld aan financiële verleidingen. Ook herkenden docenten de situaties: “Roblox. Allerlei dingen die je kunt kopen. Het betalen met credits. Dat herken ik heel erg. Ik snap dat dat voor kinderen lastig is. En ik zie dat ze er al veel geld aan uitgeven." Ook gaven we de docenten tijdens de experience een belangrijke boodschap mee waarom financiële educatie belangrijk is: 1 op de 5 jongeren heeft onder de 26 al ernstige betalingsproblemen. “Dat wist ik niet, maar dat vind ik wel schrijnend. Dus ik denk dat het belangrijk is dat de Week van het geld er is. En dat op de basisscholen, waar het allemaal al begint, wij er al iets mee gaan doen.”
Ontwikkeld voor de NOT: de Tegelles-poster (nu ook te bestellen!)
Naast de experience konden docenten ook onze gratis Tegelles meenemen. De Tegelles is een toegankelijke les waarmee je financiële verleidingen in de klas bespreekbaar maakt. De Tegelles is een poster bestaande uit een wand met lege tegeltjes met in het midden de ‘Bedwing de bling’ tegel. De tegels zijn wel in een nieuw - bling - jasje gestoken, want in de hoeken staan allerlei iconen die refereren aan verleidingen.
Tijdens deze les bedenken leerlingen nieuwe tegelwijsheden waarmee zij financiële verleidingen de baas kunnen blijven. De QR-code op de poster leidt je eenvoudig naar een lesinstructie op LessonUp. Na de les kun je de poster een mooi plekje geven in de klas. Op veler verzoek is de poster ook na de NOT beschikbaar om hier gratis te bestellen.
Doe jij ook mee met de Week van het geld 2023?
Klik hier en ontdek hoe je met jouw klas kunt meedoen! En leer jouw leerlingen hoe om te gaan met financiële verleidingen.