Ervaringen van docenten op het voortgezet onderwijs
Tom Drukker
VO-docent economie mavo/havo bij Coornhert Lyceum, Haarlem
“Meedoen aan de Week van het geld wordt steeds belangrijker: ik zie dat mijn leerlingen steeds vaker moeite hebben om goede geldkeuzes te maken en risico’s rondom geld in te schatten. Zo zijn ze vatbaar voor online oplichting, vooral in hun zoektocht naar goedkope deals voor bijvoorbeeld fatbikes. Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Bestellen ze toch die fatbike? Dan is de kans groot dat ze hun geld kwijt zijn.
Jaarlijks doen we met meerdere klassen mee, van 2vmbo tot 4havo. Leerlingen vinden het interessant om meer over geld te horen en ze wisselen ervaringen uit. Zo merken ze dat ze niet de enigen zijn die soms zwichten voor een te mooie deal of geld tekortkomen. Dit bespreekbaar maken is belangrijk. Daarom vragen we ook gastlessen aan, zoals die van Bank voor de Klas. In de onderbouw bespreek je zo onderwerpen als lenen, sparen en veilig bankieren, terwijl in de bovenbouw het fenomeen geldezels wordt besproken.
Hoewel de Week van het geld vorig jaar in onze toetsweek viel, zijn de lesmaterialen het hele jaar door goed inzetbaar. Zo kun je de materialen uit het themapakket gemakkelijk gebruiken in reguliere vakken zoals wiskunde, economie en maatschappijleer. Ookal geef je eens per jaar aandacht aan financiële educatie, je kunt wel een verschil maken en jongeren zo voorbereiden op hun financiële toekomst. Dat is een van de mooiste dingen die je kunt bereiken.”
Marloes Saaman
VO-docent bij Praktijkschool Het Bolwerk, Middelburg
“In het praktijkonderwijs willen we jongeren goed voorbereiden op een zelfstandige toekomst en financiën zijn daarbij cruciaal. Ogenschijnlijk kleine beslissingen kunnen grote gevolgen hebben. Leerlingen denken soms een voordelig telefoonabonnement te hebben afgesloten, maar kortingen zijn vaak tijdelijk. Later stijgen de maandlasten en dan zitten ze er maanden of zelfs jaren aan vast. Op school pakken we daarom financiële educatie breed aan. Gedurende het jaar bespreken we regelmatig geldzaken om bewustwording te creëren en leerlingen te laten leren van elkaars fouten. Daarnaast zitten in onze rekenmethodes geldrekensommen voor extra oefening.
Tijdens de Week van het geld besteden we extra aandacht aan financiële educatie via diverse lesvormen. Zo gebruik ik onder andere de lesmaterialen uit het Week van het geld themapakket om eigen lessen te creëren. Van tevoren bekijk ik welke materialen geschikt zijn en verwerk dit tot hapklare brokken voor mijn collega’s. Zo gebruikten we de explainervideo’s om geldgesprekken in de klas te starten. Daarnaast bekeken we dagelijks het Jeugdjournaal en bezochten we een bank, waar leerlingen uitleg kregen over betalen, sparen en andere geldzaken.
De financiële lessen die we geven tijdens de Week van het geld proberen we zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de leeftijd van onze leerlingen. Zo behandelen we in de lagere klassen meer de basisvaardigheden, terwijl we ouderejaars extra uitdaging geven door onderwerpen te behandelen als verzekeren. Belangrijk is dat de lessen helder en actueel zijn, zodat leerlingen de kennis direct kunnen toepassen. Daarom is het materiaal van de Week van de geld voor ons zeer bruikbaar. Niet alleen in de week zelf, maar ook daarna.”