Week van het geld
24
t/m
28 maart 2025

Ervaringen van basisschoolleekrachten

Johannes Leeverink

Leerkracht groep 8 bij KC De Verbinding

johannes leeverink“In groep 8 krijgen leerlingen vaak een mobiele telefoon. Dat vergroot hun wereld, maar zorgt ook voor nieuwe financiële verleidingen zoals influencers en microtransacties in game-apps. Daarom doe ik mee aan de Week van het geld, om leerlingen bewust te maken van de mooie kanten van geld, maar ook de risico’s. Ik wil hen zo financieel weerbaarder maken. Dat begint met kennis over geld en hoe verstandige keuzes te maken. 

"Ik wil leerlingen bewustmaken van de mooie kanten van geld en de risico’s"

Afgelopen jaar heb ik tijdens de Week van het geld gebruik gemaakt van het gratis themapakket met explainervideo’s, een Doeboekje en diverse korte lessen waaruit je kunt kiezen. Ik heb de lessen gegeven over reclame en influencers en over in-game aankopen. Veel leerlingen waren zich er niet van bewust dat influencers vaak gesponsorde content delen en dat veel game-apps geld verdienen via verleidelijke in-game aankopen.

Tijdens de week besteedde ik dagelijks een uur aan financiële educatie. Elke les startte ik met een explainervideo, gevolgd door opdrachten uit het Doeboekje of een klassengesprek. Het was mooi om te zien hoe de gesprekken op gang kwamen. Leerlingen durfden hun eigen mening te geven en benoemden wat goed of slecht was. Hierdoor ontwikkelden ze meer bewustzijn over geld.

"De materialen uit het themapakket sluiten goed aan bij de belevingswereld van de leerlingen"

De materialen uit het themapakket zijn actueel, compleet en sluiten goed aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Regelmatig met financiële educatie aan de slag gaan, bijvoorbeeld tijdens burgerschapslessen, geeft hen een sterke basis voor de toekomst. Je wilt ze klaarstomen voor de maatschappij, daar zijn we als school uiteindelijk voor!”

Patty Harmeling

Leerkracht groep 8 bij Het Atelier, Zwolle 

patty harmeling“Mijn leerlingen zijn jong, maar komen al volop in aanraking met geld. Zo zien ze influencers op social media producten aanprijzen, maar beseffen ze vaak nog niet dat dit reclame is. Ook zijn ze zich niet bewust dat niet iedereen dezelfde financiële vrijheden heeft. Tijdens een klassengesprek over zakgeld bleek dat de bedragen die ze ontvangen variëren van 5 tot wel 50 euro per maand. Daar schrokken ze wel van.

"De Week van het geld pakken we schoolbreed aan"

Om meer bewustwording te creëren rondom geld, doen we al jaren mee aan de Week van het geld. We pakken dit schoolbreed aan en gebruiken de materialen uit het gratis themapakket, zoals het Doeboekje en de explainervideo’s. Ook regelen we gastlessen. Per bouw doen we andere activiteiten. In de middenbouw hebben we bijvoorbeeld de knutselopdracht uit het themapakket gebruikt waarbij leerlingen een kijkdoos maakten waarin ze de financiële verleidingen plaatsten die we tijdens de lessen hadden besproken. De klassen in de bovenbouw kregen een gastles van een bankmedewerker over geld.

Het mooie van de materialen uit het themapakket is dat je als leerkracht de vrijheid hebt om je eigen geldlessen te creëren. Zo heb ik uit het Doeboekje enkele onderdelen klassikaal behandeld, terwijl andere opdrachten door leerlingen zelfstandig werden uitgevoerd. De explainervideo over in-game aankopen gebruikte om een klassengesprek te starten: ‘Weten jullie dat je voor een skin in een game betaalt met echt geld?’ Dit was voor veel leerlingen nieuw.

"Het themapakket geeft je de vrijheid je eigen geldlessen te creëren"

Na afloop van de Week van het geld hebben we binnen de school ervaringen uitgewisseld. Zo leer je van elkaar. Iedereen was enthousiast, dus volgend jaar doen we zeker weer mee!”

Natasja de Vrind

Leerkracht groep 5 bij Titus Brandsmaschool, Delft

natasja de vrind“Kinderen praten gemakkelijk over geld en vinden dit interessant. Toch merk ik dat het hen vaak nog ontbreekt aan financiële kennis. Zo vinden ze het lastig de waarde van geld goed te begrijpen, vooral nu geld minder tastbaar is geworden. Als je ze uitlegt dat geld op kan gaan en dat je niet altijd alles kunt kopen, soms zelfs boodschappen niet, reageren ze vaak verrast. ‘Maar je kunt toch gewoon pinnen?’, hoor ik dan soms. Dit illustreert waarom financiële educatie, juist ook bij jonge kinderen, zo belangrijk is.

"Financiële educatie is juist bij jongere kinderen ook belangrijk"

Daarom doe ik al sinds 2012 mee aan de Week van het geld. Eerst op een andere school, nu op het Titus Brandsma. Vorig schooljaar deden we mee met groep 5 en twee groepen 6. Een belangrijk onderdeel voor ons was de gastles die we hadden aangevraagd via de website van de Week van het geld. De gastdocent die we kregen, was iemand van het ministerie van Financiën. Een enthousiaste dame die het niveau en de interesses van mijn leerlingen goed aanvoelde. Na een uitleg over geld en waar het vandaan komt, vertelde ze geanimeerd over wat in-game aankopen zijn en wat het concept sparen inhoudt. Ook stelde ze de klas de vraag: ‘Je hebt 20 euro, wat zou jij hiermee doen?’ Om te laten zien dat je verschillende keuzes kunt maken met geld. Het was een interactieve gastles die mijn leerlingen erg aansprak.

"Het kostte het me maar weinig tijd om een leuke en informatieve les voor te bereiden"

Verder heb ik les gegeven uit het Doeboekje, afkomstig uit het themapakket van de Week van het geld, en hebben we elke dag in de klas een aflevering gekeken van SpangaS Leergeld, een miniserie van vijf afleveringen over het leren omgaan met geld. Door al het beschikbare materialen kostte het me maar weinig tijd om een leuke en informatieve les voor te bereiden die aansloot bij de beleefwereld van mijn leerlingen.”

Ook aan de slag met de Week van het geld?

Deel deze pagina per e-mail
De link is per e-mail opgestuurd.