Ervaringen van mbo-docenten
Charlotte van Gils
Mbo-docent Logistiek bij Curio, Oosterhout
“Bij onze mbo-opleiding Logistiek bereiden we studenten niet alleen voor op een baan, maar zijn we ons er ook bewust van dat wij de laatste schakel zijn voordat ze de maatschappij ingaan. Hoe bereid je jongeren hierop voor? Hier ligt een belangrijke uitdaging en daarom besteden we altijd al veel aandacht aan financiële educatie.
Studenten denken vaak dat ze enorm goed op de hoogte van alles wat met financiën te maken heeft. Maar eerlijk gezegd, is hun kennis meestal nog vrij beperkt. Ze weten soms niet dat ze studiefinanciering mogen aanvragen, hoe een bank werkt of welke verzekeringen ze nodig hebben en waarom. Regelmatig hoor ik dan ook dat jongeren op vroege leeftijd in financiële problemen komen. Als school zagen we de urgentie om hier iets mee te doen. Toen ik de nieuwsbrief van de Week van het geld ontving, wist ik meteen: hier moeten we aan meedoen.
Tijdens de Week van het geld hebben we alle vakken in het teken van geld gezet, zoals Nederlands, wiskunde en logistiek. We gebruikten hiervoor de materialen uit de themapakketten van de Week van het geld, zoals de kant-en-klare lessen en de interactieve onderdelen. Dankzij de duidelijke docentenhandleiding kostte het me slechts een halfuurtje voorbereiding. Daarnaast hadden we de gastles over verzekeren aangevraagd. Deze werd gegeven door iemand van Allianz Direct. De gastdocent stelde aan het begin de vraag: ‘Weet iemand wat een premie is?’ Niemand wist het en hij had meteen de volle aandacht. De gastles was interactief en erg interessant en studenten willen graag dat hij nog een keer langskomt.
Meedoen aan de Week van het geld helpt studenten bewuster met hun financiën om te gaan. Volgend jaar doen we zeker weer mee, want zo kun je een verschil maken in iemands leven.”
Renée Audier-Oranje
Mbo-docent Burgerschap bij Albeda College, Vlaardingen
“Vorig jaar deden we voor het eerst mee aan de Week van het geld. Als onderdeel van onze jaarlijkse projectweken, waarin we thema’s zoals financiën behandelen, vonden we dit een waardevolle invulling. In Vlaardingen-West, waar veel armoede en moeilijke thuissituaties zijn, geven we onze studenten al veel financiële begeleiding. Veel van onze studenten zijn gevoelig voor de druk van sociale media, waar rijke influencers dure producten promoten. De verleiding naar een luxe leven, maakt leerlingen soms gevoelig voor criminele verleidingen. Om dit te voorkomen willen we studenten helpen bij het opzetten van een financieel stabiel én financieel realistisch leven.
Afgelopen jaar hebben we tijdens de Week van het geld gastlessen aangevraagd en het Douanemuseum bezocht. Ook werkten we met de lesmaterialen uit het themapakket. Een hoogtepunt hieruit was de werkopdracht, waarbij studenten in groepjes een jongerencampagne moesten bedenken om leeftijdsgenoten te helpen om te gaan met geldcriminaliteit, rekeningen en verleidingen. Een groepje ontwikkelde hiervoor een spel waarbij ze merkkleding moesten onderscheiden van ‘gewone’ kleding. Zo ontdekten studenten dat merkloze kleding vaak even goed is als merkkleding, maar veel goedkoper.
Dit jaar doen we zeker weer mee. De kant-en-klare lessen uit het themapakket maken deelname eenvoudig, omdat je gebruik kunt maken van professionele lesmaterialen en zelf niet iets hoeft te verzinnen. Daarnaast is er ook volop keuze uit gastlessen, die worden gegeven door verschillende financiële instanties. Het doel is om jongeren zo op een positieve manier financieel bewuster te maken, zodat ze later op eigen financiële benen kunnen staan.”