Nationaal geldexamen
Goed leren omgaan met geld: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.Introductie
Integreer financiële educatie in uw bestaande lesprogramma voor groep 7 en 8 met het Nationaal Geldexamen. Dit lespakket, afgesloten met een officieel diploma, leert kinderen bewust met geld omgaan.
Steeds meer jongeren in de schulden
Steeds meer jongeren tussen de 18 en 25 jaar doen een aanvraag voor schuldhulpverlening: van 7% in 2007 tot 11% in 2012. 1 op de 6 mbo'ers leent geld met een gemiddelde schuld van € 1256,-. Van de studenten in het hoger onderwijs blijkt dat 38% in 2012 een rentedragende lening heeft; deze studenten lenen gemiddeld € 365,- per maand. 1 op de 10 studenten leent (daarnaast) geld van ouders, vrienden en/of een financiële instelling (bron: Nibud scholierenonderzoek 2012-2013).
Financieel bewust
Geld wordt minder tastbaar en reclame en verleidingen zijn overal. Jongeren moeten steeds vroeger financieel bewust zijn; het is belangrijk dat ze leren om hun uitgaven te plannen, om veilig te betalen met pin en via internet en om financiële risico's in te schatten.
Voorbereid op de uitdagingen van morgen
Het Nationaal Geldexamen, een initiatief van Deloitte en ontwikkeld door Uitgeverij Zwijsen in samenwerking met het Nibud, leert kinderen uit groep 7 en 8 bewust met geld omgaan en bereidt ze voor op het voortgezet onderwijs. Er komt dan veel meer op hen af qua geld en verleidingen.
Geld uitgeven in de schoolkantine, tijdens het uitgaan en de kosten van mobiel bellen in de hand kunnen houden. Zodra een leerling naar het voortgezet onderwijs gaat, wordt de druk op zijn portemonnee erg groot. Een leerling met een Nationaal Gelddiploma op zak kent de verschillen tussen lenen en sparen, kan zijn uitgaven plannen, met een kritische blik naar reclames kijken, kortingen berekenen en veilig betalen via pin en internet. Kinderen met een diploma kunnen denken in transacties, een belangrijke vaardigheid in een wereld waarin geld steeds minder tastbaar is. De leerlingen worden getoetst via een schriftelijk examen.
Reactie uit de klas: "Dit is veel leuker dan rekenen!"