Artikel: De Week van het geld in de klas
Financiële educatie is nodig om jongeren voor te bereiden op hun toekomst, daar zijn Johannes, Marloes en Charlotte van overtuigd. Alle drie geven ze les en hebben vorig jaar meegedaan aan de Week van het geld. Lees in de verhalen hun ervaringen.
Johannes Leeverink, PO-leerkracht groep 8, KC De Verbinding
“In groep 8 krijgen leerlingen vaak een mobiele telefoon. Dat vergroot hun wereld, maar zorgt ook voor nieuwe financiële verleidingen zoals influencers en microtransacties in game-apps. Daarom doe ik mee aan de Week van het geld, om leerlingen bewust te maken van de mooie kanten van geld, maar ook de risico’s. Ik wil hen zo financieel weerbaarder maken. Dat begint met kennis over geld en hoe verstandige keuzes te maken.
Afgelopen jaar heb ik tijdens de Week van het geld gebruik gemaakt van het gratis themapakket met explainervideo’s, een Doeboekje en diverse korte lessen waaruit je kunt kiezen. Ik heb de lessen gegeven over reclame en influencers en over in-game aankopen. Veel leerlingen waren zich er niet van bewust dat influencers vaak gesponsorde content delen en dat veel game-apps geld verdienen via verleidelijke in-game aankopen.
Tijdens de week besteedde ik dagelijks een uur aan financiële educatie. Elke les startte ik met een explainervideo, gevolgd door opdrachten uit het Doeboekje of een klassengesprek. Het was mooi om te zien hoe de gesprekken op gang kwamen. Leerlingen durfden hun eigen mening te geven en benoemden wat goed of slecht was. Hierdoor ontwikkelden ze meer bewustzijn over geld.
De materialen uit het themapakket zijn actueel, compleet en sluiten goed aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Regelmatig met financiële educatie aan de slag gaan, bijvoorbeeld tijdens burgerschapslessen, geeft hen een sterke basis voor de toekomst. Je wilt ze klaarstomen voor de maatschappij, daar zijn we als school uiteindelijk voor!”
Marloes Saaman, VO-docent, Praktijkschool het Bolwerk
“In het praktijkonderwijs willen we jongeren goed voorbereiden op een zelfstandige toekomst en financiën zijn daarbij cruciaal. Ogenschijnlijk kleine beslissingen kunnen grote gevolgen hebben. Leerlingen denken soms een voordelig telefoonabonnement te hebben afgesloten, maar kortingen zijn vaak tijdelijk. Later stijgen de maandlasten en dan zitten ze er maanden of zelfs jaren aan vast. Op school pakken we financiële educatie daarom breed aan. Gedurende het jaar bespreken we regelmatig geldzaken om bewustwording te creëren en leerlingen te laten leren van elkaars fouten. Daarnaast zitten in onze rekenmethodes geldrekensommen voor extra oefening.
Tijdens de Week van het geld besteden we extra aandacht aan financiële educatie via diverse lesvormen. Zo gebruik ik onder andere de les- materialen uit het Week van het geld themapakket om eigen lessen te creëren. Van tevoren bekijk ik welke materialen geschikt zijn en verwerk dit tot hapklare brokken voor mijn collega’s. Zo gebruikten we de explainervideo’s om geldgesprekken in de klas te starten. Daarnaast bekeken we dagelijks het Jeugdjournaal en bezochten we een bank, waar leerlingen uitleg kregen over betalen, sparen en andere geldzaken. De financiële lessen die we geven, stemmen we af op de leeftijd van onze leerlingen: lagere klassen leren over basisvaardigheden, terwijl ouderejaars onderwerpen als verzekeren behandelen. Belangrijk is dat de lessen helder en actueel zijn, zodat leerlingen de kennis direct kunnen toepassen. Daarom is het materiaal van de Week van de geld voor ons zeer bruikbaar, zowel tijdens de week als daarna.”
Charlotte van Gils, mbo-docent, Curio
“Bij onze mbo-opleiding Logistiek bereiden we studenten niet alleen voor op een baan, maar zijn we ons er ook bewust van dat wij de laatste schakel zijn voordat ze de maatschappij ingaan. Hoe bereid je jongeren hierop voor? Hier ligt een belangrijke uitdaging en daarom besteden we altijd al veel aandacht aan financiële educatie. Studenten denken vaak goed geïnformeerd te zijn over financiën, maar hun kennis is meestal nog beperkt. Ze weten soms niet dat ze studiefinanciering mogen aanvragen, hoe een bank werkt of welke verzekeringen ze nodig hebben. Regelmatig hoor ik dan ook dat jongeren op vroege leeftijd in financiële problemen komen. Toen ik de nieuwsbrief van de Week van het geld ontving, wist ik meteen: hier moeten we aan meedoen.
Tijdens de Week van het geld hebben we alle vakken in het teken van geld gezet, zoals Nederlands, wiskunde en logistiek. We gebruikten hiervoor de materialen uit de themapakketten, zoals de kant-en-klare lessen en de interactieve onderdelen. Dankzij de duidelijke docentenhandleiding kostte het me slechts een halfuurtje voorbereiding. Daarnaast hadden we de gastles over verzekeren aangevraagd, gegeven door iemand van Allianz Direct. De gastdocent stelde aan het begin de vraag: ‘Weet iemand wat een premie is?’ Niemand wist het en hij had meteen de volle aandacht. De les was interactief en erg interessant en studenten willen graag dat hij nog een keer langskomt.
Meedoen aan de Week van het geld helpt studenten bewuster met hun financiën om te gaan. Volgend jaar doen we zeker weer mee, want zo kun je een verschil maken in iemands leven.”