Week van het geld
24
t/m
28 maart 2025

Artikel: Aan de slag met de Week van het geld in de klas

maandag, 13 januari 2025

Financiële educatie is essentieel om jongeren goed voor te bereiden op hun toekomst, daar zijn Renée, Tom en Charlotte van overtuigd. Alle drie geven ze les en doen mee aan de Week van het geld. Lees in de verhalen hoe zij met financiële educatie aan de slag gaan.

Renée Audier-Oranje, mbo-docent Burgerschap, Albeda collega, Vlaardingen

Renée Audier Oranje“Vorig jaar deden we voor het eerst mee aan de Week van het geld. Als onderdeel van onze jaarlijkse projectweken, waarin we thema’s zoals financiën behandelen, vonden we dit een waardevolle invulling. In Vlaardingen-West, waar veel armoede en moeilijke thuissituaties zijn, geven we onze studenten al veel financiële begeleiding. Veel van onze studenten zijn gevoelig voor de druk van sociale media, waar influencers dure producten promoten, wat leerlingen kwetsbaar maakt om toe te geven aan criminele verleidingen.

Afgelopen jaar hebben we tijdens de Week van het geld gastlessen aangevraagd en het Douanemuseum bezocht. Ook werkten we met de lesmaterialen uit het themapakket. Een hoogtepunt hieruit was de werkopdracht, waarbij studenten in groepjes een jongerencampagne moesten bedenken om leeftijdsgenoten te helpen om te gaan met geldcriminaliteit, rekeningen en verleidingen. Een groepje ontwikkelde hiervoor een spel waarbij ze merkkleding moesten onderscheiden van ‘gewone’ kleding. Zo ontdekten studenten dat merkloze kleding vaak even goed is als merkkleding, maar veel goedkoper.

Dit jaar doen we zeker weer mee. De kant-en-klare lessen uit het themapakket maken deelname eenvoudig, omdat je gebruik kunt maken van professionele lesmaterialen en zelf niet iets hoeft te verzinnen. Daarnaast is er ook volop keuze uit gastlessen, die worden gegeven door verschillende financiële instanties. Het doel is om jongeren zo op een positieve manier financieel bewuster te maken, zodat ze later op eigen financiële benen kunnen staan.”

Tom Drukker, VO-docent Economie, mavo/havo Coornhert Lyceum, Haarlem

Tom Drukker“Meedoen aan de Week van het geld wordt steeds belangrijker: ik zie dat mijn leerlingen steeds vaker moeite hebben om goede geldkeuzes te maken en risico’s rondom geld in te schatten. Zo zijn ze vatbaar voor online oplichting, vooral in hun zoektocht naar goedkope deals voor bijvoorbeeld fatbikes.Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Bestellen ze toch die fatbike? Dan is de kans groot dat ze hun geld kwijt zijn.

Jaarlijks doen we met meerdere klassen mee, van 2vmbo tot 4havo. Leerlingen vinden het interessant om meer over geld te horen en ze wisselen ervaringen uit. Zo merken ze dat ze niet de enigen zijn die soms zwichten voor een te mooie deal of geld tekortkomen. Dit bespreekbaar maken is belangrijk. Daarom vragen we ook gastlessen aan, zoals die van Bank voor de Klas. In de onderbouw bespreek je zo onderwerpen als lenen, sparen en veilig bankieren, terwijl in de bovenbouw het fenomeen geldezels wordt besproken.

Hoewel de Week van het geld vorig jaar in onze toetsweek viel, zijn de lesmaterialen het hele jaar door goed inzetbaar. Zo kun je de materialen uit het themapakket gemakkelijk gebruiken in reguliere vakken zoals wiskunde, economie en maatschappijleer. Ookal geef je eens per jaar aandacht aan financiële educatie, je kunt wel een verschil maken en jongeren zo voorbereiden op hun financiële toekomst. Dat is een van de mooiste dingen die je kunt bereiken.”

Charlotte van Gils, mbo-docent Logistiek, Curio, Oosterhout

charlotte van gils“Bij onze mbo-opleiding Logistiek bereiden we studenten niet alleen voor op een baan, maar zijn we ons er ook bewust van dat wij de laatste schakel zijn voordat ze de maatschappij ingaan. Hoe bereid je jongeren hierop voor? Hier ligt een belangrijke uitdaging en daarom besteden we altijd al veel aandacht aan financiële educatie. Studenten denken vaak goed geïnformeerd te zijn over financiën, maar hun kennis is meestal nog beperkt. Ze weten soms niet dat ze studiefinanciering mogen aanvragen, hoe een bank werkt of welke verzekeringen ze nodig hebben. Regelmatig hoor ik dan ook dat jongeren op vroege leeftijd in financiële problemen komen. Toen ik de nieuwsbrief van de Week van het geld ontving, wist ik meteen: hier moeten we aan meedoen.

Tijdens de Week van het geld hebben we alle vakken in het teken van geld gezet, zoals Nederlands, wiskunde en logistiek. We gebruikten hiervoor de materialen uit de themapakketten, zoals de kant-en-klare lessen en de interactieve onderdelen. Dankzij de duidelijke docentenhandleiding kostte het me slechts een halfuurtje voorbereiding. Daarnaast hadden we de gastles over verzekeren aangevraagd, gegeven door iemand van Allianz Direct. De gastdocent stelde aan het begin de vraag: ‘Weet iemand wat een premie is?’ Niemand wist het en hij had meteen de volle aandacht. De les was interactief en erg interessant en studenten willen graag dat hij nog een keer langskomt. Meedoen aan de Week van het geld helpt studenten bewuster met hun financiën om te gaan. Dit jaar doen we zeker weer mee, want zo kun je een verschil maken in iemands leven.”

Meer lezen?

Dit artikel is gepubliceerd in het vakblad van BiOND. De PDF versie is hier online te lezen.

Deel deze pagina per e-mail
De link is per e-mail opgestuurd.