Rectificatie lesmateriaal Week van het geld
Statement lesmateriaal Wijzer in geldzaken
Datum: 22 maart 2021
Vandaag ontving Wijzer in geldzaken diverse reacties via social media over de docentenhandleiding van twee thema’s van het lesmateriaal over leren omgaan met geld. In deze handleiding voor docenten staat de veronderstelling dat veel kinderen met o.a. een Islamitische achtergrond geen zakgeld krijgen. In de handleiding wordt dit genoemd in de context van bewustwording bij docenten dat zakgeld niet altijd vanzelfsprekend is in alle gezinnen.
Wij vinden deze formulering in de handleiding van het lesmateriaal ongelukkig gekozen en dit had zo niet gepubliceerd mogen worden. Ons doel is om docenten bewust te maken dat niet ieder kind vanzelfsprekend zakgeld krijgt. We hebben besloten de aanwijzingen voor docenten per direct aan te passen.
Het is geenszins de bedoeling om wie dan ook in de samenleving voor het hoofd te stoten. Mocht dit onverhoopt wel zijn gebeurd, dan bieden wij hiervoor onze excuses aan. De doelstellingen van de activiteiten van Wijzer in geldzaken zijn juist gericht op een inclusievere samenleving.
Het lesmateriaal is opgesteld in samenwerking met een gerenommeerde onderwijsuitgever. Bij navraag blijken de aanwijzingen in de docentenhandleiding opgesteld op basis van anekdotisch bewijs – ervaringen van docenten. Er zijn uiteraard verschillen in de manier waarop er zakgeld gegeven wordt door ouders, maar deze zijn niet generaliseerbaar.